Jedná se o celosvětový ekonomický pohled na nadcházející rok vypracovaný na základě významných trendů z pohledu spotřebitele.
Studie popisuje, jakým způsobem bude pět základních faktorů, konkrétně úspory a výdaje, dodavatelské řetězce, digitalizace, celosvětový cestovní ruch a rostoucí množina ekonomických rizik, nadále ovlivňovat světové hospodářství.
Ze studie vyplynulo, že výdaje spotřebitelů podpořené nahromaděnými úsporami by v roce 2022 mohly posílit globální hospodářský růst o tři procentní body. Úspory domácností se totiž v roce 2021 téměř zdvojnásobily. To, jak rychle nebo naopak opatrně budou spotřebitelé své úspory utrácet, ovlivní hospodářský vývoj na celém světě.
Dodavatelské řetězce
Po rekordních 27 letech, kdy se výdaje domácností přesouvaly od zboží ke službám, nastal v tomto trendu obrat. Pandemie vedla k nárůstu výdajů za zboží z 39 procent na dosažené maximum ve výši 47 procent. Takový obrat nejen rozvířil vody v segmentu služeb, ale také vedl ke značnému náporu na dodavatelské řetězce. V době, kdy už domácnosti pomalu nemají nové věci kam ukládat, analytici předpokládají návrat k obvyklému poměru výdajů mezi oběma kategoriemi. Očekávají, že se v roce 2022 začnou opět výrazněji otevírat hranice a služby se tak znovu stanou nejen dostupnějšími, ale i žádanějšími.
Digitalizace
Přibližně 20 procent objemu maloobchodu, který se s pandemií přesunul do online světa, už v něm zůstane. Spolu s tím se mění, co a jak spotřebitelé nakupují. V roce 2021 mimořádně vzrostla obliba elektronického předplatného. Na 32 sledovaných trzích rostly služby hrazené ve formě předplatného ve srovnání s předchozím rokem v 88 procentech zemí. Jako nejúspěšnější se v tomto ohledu ukázaly například autoslužby, služby virtuálních partnerů při cvičení, půjčovny kol či služby pro domácí mazlíčky.
Cestovní ruch
S postupným otevíráním hranic pokračuje oživení cestovního ruchu. V roce 2022 se očekává růst objemu letů na střední a dlouhé vzdálenosti. Oživení cestovního ruchu bylo v roce 2021 jasně viditelné jak na cestách, tak v odletových halách. Jeho pokračování však závisí na úspěšném zvládání nových variant viru, které mohou vést k obnově zákazu cestování. Zřetelné bylo rychlé oživení v kategorii domácích a krátkých letů (do 1 000 km). S uvolněním opatření se zvýšil i objem letů na střední vzdálenosti (1 000-3 000 km), ale lety na dlouhé vzdálenosti zůstávají pozadu.
Mastercard Economics Institute: Rok 2022 bude ve znamení návratu k zážitkové ekonomice a posilování digitalizace
Rizika
I nadále existují rizika, která dokáží globální ekonomiku poškodit. Nejvýznamnější bezprostřední hrozbou jsou nové varianty viru SARS-CoV-2, jako je například varianta omikron. Existuje však zhruba desítka dalších rizik, která se mohou hospodářskému oživení postavit do cesty. Patří sem například náhlá rekalibrace cen nemovitostí, které za poslední dva roky vzrostly o 66 procent, růst ceny ropy, finanční otřesy v rozvinutých ekonomikách nebo celní války v mezinárodním obchodě.
„Uplynulý rok bohužel nepřinesl návrat do normálu, ve který jsme všichni doufali. I tak ale došlo k neuvěřitelnému rozvoji. Hospodářský růst, pokroky ve vývoji vakcín a digitální transformaci, která posiluje odolnost firem všech velikostí, určují v celosvětovém měřítku směr, jakým se budeme ubírat do budoucnosti. Za těchto okolností předpokládáme, že ze strany spotřebitelů poroste zájem – as ním spojené výdaje – o zážitky, což v příštím roce povede k výraznému oživení zážitkové ekonomiky,“ uvedl Bricklin Dwyer, hlavní ekonom společnosti Mastercard a vedoucí institutu Mastercard Economics Institute.